vrijdag, november 18, 2005

GreenKarat: ecologische diamantwinning


GreenKarat verkoopt zijn diameanten met een onconventionele sales pitch: in plaats van 'a diamond is a girls best friend' is de boodschap 'als je dan per sé een diamant wilt, neem dan een diamant die in het winnigsproces de natuur respecteerd'. Diamanten spelen een speciale rol in de cultuurhistorie, ze geven een blijk van status of aanzien of worden gebruikt als liefdesverklaring. Helaas pleegt diamantwinning altijd een aanslag op de natuurlijke bronnen in vaak zeer bijzondere gebieden. De arbeidskrachten uit die gebieden kennen vaak uit de oorspronkelijke cultuur een groot vakmanschap op een breed gebied, en worden door de industrialisering vaak maar een klein onderdeel van de gehele productieketen. Een stuk cultuur gaat hiermee verloren.

Vanwege het grote belang van de diamant in onze cultuur, is een algehele stop op het gebruik van diamant niet mogelijk, aldus GreenKarat. De missie van GreenKarat is niet in de eerste instantie om de productiemethoden van winnigsgebieden te veranderen, veelal leidt dit maar tot een oplossing voor een of enkele mijnen, en bied geen duurzaam perspectief. Lange temijnvoordelen 0ontstaan wanneer de consument de nieuwe ideeën over een 'schone' winning van diamant en goud adopteert en tot standaard verheft.

De missie van Greenkarat is om een ecologisch en sociaal verantwoord alternatief te bieden voor diegenen die wel graag diamant en goud dragen, maar niet ten koste van een duurzame wereld.

Geen opmerkingen: